Tuesday, October 5, 2010

YANG SATU

Alhamdullilah, semalam aku tengok rancangan HalaQah-Akar Tradisi Ilmu jam 10 malam. Tajuknya Yang Satu..
Tiap tiap hati kita berikrar depan Allah dalam solat, masa kita baca Doa Iftitah. Hayatilah makna2 yang ada dalam doa itu, hingga sampai ke hati. Insya Allah jika kita tahu dan faham makna doa itu,kita akan takut untuk buat kemaksiatan dan kejahatan dalam setiap perbuatan. Sesungguhnya hidup kita di dunia ini singkat. Tiap-tiap hari kita semakin hampir pada hari kematian yang pasti setiap orang akan merasainya. Setiap hari kita menghitung untuk kita melangkah menuju Al Falah.. Amin.

Cuba hayati dan fahami makna dalam doa ini..

MAKSUD DOA IFTITAH

  • Allah Maha Besar, dan segala pujian sebanyaknya,
  • dan pujian bagiNya pada waktu pagi dan petang,
  • Sesungguhnya aku menghadapkan wajahku kepada yang mencipta langit
  • dan bumi sebagai seorang suci dan Muslim,
  • dan tidak aku daripada kalangan orang kafir Musyrik.
  •  Sesungguhnya solatku, ibadahku dan hidupku dan matiku hanya buat Allah s.wt
  • Tuhan sekalian alam.
  • Tiadalah dipersekutukan bagiNya  dan dengan demikianlah aku telah diperintahkan
  • dan aku terdiri daripada kalangan orang Muslim.

(Sumber ini diambilkan dari buku koleksiku  Formula Solat Sempurna 
Ustaz Zaharuddin Abd Rahman)



No comments:

Post a Comment