Wednesday, October 20, 2010

MEETING DENGAN BOS

Setiap hari kita semua mesti ucap syukur banyak2 sebab masih lagi dihidupkan oleh Pencipta kita, masih berpeluang untuk datang kerja, makan, tidur, buat apa yang kita suka dengan syarat kita ingat padaNya. Solat jangan lupa, walau dimana kita berada, solat jangan ditinggalkan. Kalau tak boleh solat secara orang normal iaitu berdiri, kita boleh duduk, baring pun boleh (yang sakit), dengan isyarat mata pun boleh. Islam itu itu mudah asalkan nak buat je. Solat tu tiang agama.

Tadi pagi, ummi umar ada meeting dengan bos, biasalah bos ummi ni suka bagi mukadimah panjang-panjang sebagai ingatan. Memang kewajipan seorang pemimpin tu, kena memberi tunjuk ajar pada anak buahnya. Dalam mukadimah beliau, dia ada menyebut tentang kelebihan bagi sesiapa yang hadir dalam majlis ilmu agama kerana Allah. Banyak hadis Nabi yang menyebut tentang kelebihan dan ganjaran pahala bagi yang hadir ke majlis ilmu ini, antara :
daripada anas bin malik, katanya, rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
sesiapa yang menghadiri majlis ilmu pada ramadan, allah mencatat setiap langkahnya menyamai
ibadat setahun dan dia bersamaku (rasulullah) di bawah arasy.
Hadir majlis-majlis ilmunya serta zikirnya adalah dituntut malah Allah menurunkan ribuan malaikat-malaikatnya
dan mereka menebarkan sayap-sayap mereka dimajlis-majlis tersebut serta mereka berdoa kepada Allah supaya dilimpahi rahmat kepada mereka yang menghadiri dimajlis-majlis tersebut.

GANJARAN PAHALA YANG BESAR ALLAH JANJIKAN KEPADA ORANG YANG HADIR DALAM MAJLIS ILMU


No comments:

Post a Comment