Wednesday, October 13, 2010

MUSIM HAJI TELAH TIBA

Assalamualaikum, alhamdulillah, syukur sejuta juta kali, sebab Allah masih izinkan kita semua
hidup lagi di dunia ini.

Ha,, sekarang kita berada dalam bulan-bulan haji Syawal, Zulkaedah dan Zulhijjah. So hari ini
 saya nak share info-info berkaitan ibadat haji dan umrah.
ADAB-ADAB SEBELUM MENUNAIKAN FARDHU HAJI

Setiap amalan yang baik akan menjadi lebih sempurna dan diterima oleh Allah SWT, jika dilakukan
mengikut adab-adab tertentu. Dalam mengerjakan Haji, ulama telah menggariskan beberapa adab
sebelum menunaikan Haji yang perlu dipatuhi bagi membolehkan seseorang itu mendapat Haji yang
mabrur. Antaranya sebagaimana senarai di bawah :-

Niat Yang Ikhlas

Ikhlas di dalam niat adalah asas penerimaan segala ibadat. Firman Allah yang bermaksud :
" Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan
 ibadat kepada-Nya, lagi tetap tetap teguh di atas Tauhid dan supaya mereka mendirikan solat
 dan memberi zakat dan demikian itulah agama yang benar " Dan Sabda Rasulullah S.A.W daripada
 Saidina Omar bin Al-Khattab yang bermaksud: " Setiap amalan adalah bergantung kepada niat
dan seseorang itu akan menerima ganjaran mengikut niatnya".

Ikhlas makna membersihkan jiwa yang hendak menghampiri Allah dari segala campuran yang
terdorong kepadanya oleh nafsu yang riak yang mana amalan untuk mendekatkan diri dengan
Allah apabila bercampur dengan riak atau lain-lainnya daripada sifat keji maka amalan itu
terkeluar  daripada ikhlas. Al-Fudhoil bin Ayyadh pernah ditanya tentang amalan yang dimakbulkan
Allah, beliau menjawab iaitu yang ikhlas dan betul. Ditanya lagi, apakah yang ikhlas dan betul itu,
beliau menjawab sesungguhnya amalan itu bila ia ikhlas dan tiada betul tiada diterima dan
apabila betul tetapi tidak ikhlas juga tiada diterima sehinggalah ia ikhlas dan betul. Yang
ikhlas dan betul itu ialah semata-mata kerana Allah dan mengikut sunnah.

Bertaubat Dari Segala Dosa Dan Kezaliman
Apabila seseorang itu berazam hendak menunaikan haji, ia hendaklah bersungguh-sungguh
bertaubat dari segala maksiat dan segala yang dibenci oleh syarak dan berterusan taubatnya
serta disertai dengan istighfar dan meninggalkan segala perbuatan zalim terhadap hamba-hamba
 Allah. Menjelaskan segala yang boleh segala hutang-hutangnya, mengembalikan segala amanah
 yang ada di tangannya, meminta halal dari orang yang ia berurusan dengan mereka dan sahabat
handainya, menulis wasiat samada yang bersangkut dengan hak-hak Allah mahupun dengan hak-hak
hamba dan dipersaksikan wasiat itu dan mewakilkan untuk ditunaikan hutangnya dan membekalkan
belanja untuk keluarga dan orang-orang yang di bawah tanggungannya yang mencukupi sehingga masa kepulangannya.

Mencari Keredhaan
Berusaha untuk mencapai keredhaan kedua ibubapa, kaum kerabat dan guru-guru. Jika ia
seorang isteri hendaklah ia mendapatkan keredaan suaminya dan kaum kerabatnya. Bagi
suami disunatkan mengerjakan haji bersama-sama isterinya. Jika seseorang itu ditegah oleh
salah seseorang ibubapanya dari mengerjakan haji, hendaklah dilihat jika ditegah dari mengerjakan
 haji fardhu maka tegahannya itu tidak perlu dihiraukan kerana ibubapanya sudah melakukan maksiat
dengan tegahannya itu. Apabila ia berihram bapanya tidak boleh memaksanya bertahallul dari ihramnya. Walaubagaimana pun jika haji itu haji tatawwu' (sunat ) tiada harus baginya berihram dan jika
ia berihram harus bagi bapanya memaksanya bertahallul mengikut qaul yang saheh. Adapun suaminya
berhak menghalangnya dari mengerjakan haji fardhu mengikut qaul yang azhar kecuali di didalam
beberapa keadaan kerana hak suami terhadap isteri itu segera, manakala menunaikan haji fardhu tiada dengan segera.

Punca Perbelanjaan
Wang perjalanannya hendaklah daripada sumber yang halal yang tiada subahat kepadanya. Jika ia mengerjakan haji dengan wang yang haram, hajinya sah pada zahir tetapi ia tidak akan menjadi
 haji mabrur. Jauh dari diterima oleh Allah. ini adalah menurut Imam Shafie, Malik dan Abu Hanifah
 dan Jumhur Ulamak salaf dan khalaf tetapi di sisi Imam Ahmad bin Hambal tiada sah hajinya dengan
harta yang haram.

Bekalan Yang Lebih
Disunatkan berbekal dengan bekalan dan perbelanjaan yang lebih bagi tujuan membantu orang-orang
yang berhajat kepada bantuan dan hendaklah bekalan itu dari barang-barang yang bermutu baik
 dan halal serta diniatkan dengan ikhlas. Firman Allah yang bermaksud:
"Wahai orang-orang beriman belanjakanlah ( pada jalan Allah ) sebahagian daripada hasil usaha
kamu yang baik, dan sebahagian dari apa yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu dan janganlah
kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya. ( Lalu kamu dermakan atau kamu jadikan
pemberian zakat)".

Menjauhi Tawar Menawar
Sunat menjauhi tawar menawar yang berlebih-lebihan ketika membeli barang-barang untuk keperluan
haji bagi dirinya demikian juga barang-barang yang hendak dibuat kebajikan dengannya untuk
mendekatkan diri kepada Allah.

Tidak Bersekutu Bekalan Dan Perbelanjaan
Tidak digalakkan bersekutu di dalam perbelanjaan kerana bersekutu itu boleh menghalang seseorang
itu melakukan berbagai-bagai kebajikan sekalipun diizinkan oleh rakan sekutunya tetapi tidak dapat dipercayai sejauhmana keredhaannya. Jika kedua-duanya bersetuju membuat kebajikan, maka
disunatkan masing-masing menggunakan di bawah kadar haknya.
Adapun berhimpun, makan beramai-ramai, bergilir-gilir belanja makan adalah baik dan elok. Seseorang
itu dibolehkan memakan lebih banyak dari rakan-rakannya jika ia percaya atau ada pada zatnya yang
rakan-rakannya tidak menghalang. Jika tidak hendaklah makan mengikut keadaan habuannya.

Mencari Rakan Dan Teman
Eloklah kita mendapatkan rakan-rakan, teman yang sesuai yang cenderung kepada kebajikan dan
bencikan kejahatan. Sabda Rasulullah S.A.W bermaksud: " Sebaik-baik rakan ialah bila kita lupa ia mengingatkan dan bila kita ingat ia membantu " Amatlah baik sekiranya rakan-rakan itu dari golongan
orang-orang yang berilmu ( Ulama ) kerana ia sangat membantu ke arah melakukan berbagai-bagai
kebajikan dan berakhlak mulia dan dengan ilmu dan amalannya, ia dapat mencegah rakannya dari
keburukan yang boleh berlaku daripada seseorang musafir iaitu perangai-perangai yang tidak baik
seperti tidak sabar, keluh kesah dan sebagainya. Seseorang itu hendaklah memelihara keredhaan
rakannya, bersabar di atas kesilapan yang berlaku dan masing-masing memandang yang lainnya lebih
baik dan lebih hormat dari dirinya. Sekiranya berlaku perselisihan yang berlarutan di antara keduanya
dan tiada harapan untuk diperbetulkan, maka hendaklah disegerakan perpisahan dengan cara yang baik
kerana perpisahan yang demikian itu lebih menyelamatkan kedua pihak dari melakukan perkara-perkara
yang meletakkan amalan haji jauh dari dapat diterima oleh Allah.

Sembahyang Sunat Musafir
Apabila seseorang hendak meninggalkan rumah dan bermusafir, disunat menunaikan dua rakaat solat
sunat musafir. Niat sembahyang sunat musafir ialah " Sahaja aku sembahyang sunat musafir dua rakaat kerana Allah Taala". Dibaca pada rakaat pertama selepas Al-Fatihah, Surah Al-Kafirun dan rakaat kedua selepas Fatihah, Surah Al-Ikhlas. Sabda Nabi Muhammad S.A.W : " Tiada yang lebih baik yang ditinggalkan oleh seseorang kepada keluarganya selain dari dua rakaat sembahyang yang dilakukan di sisi mereka ketika
hendak bermusafir". Disunatkan membaca ayat Kursi dan Surah Al-Quraisy selepas salam kerana disamping berkat Al-Quran pada tiap-tiap suatu dan pada sebarang waktu terdapat perkataan-perkataan Assalafussoleh seperti Mafthumnya: " Sesiapa yang membaca ayat Kursi ketika keluar dari rumahnya, tiada menimpa ke atasnya sesuatu yang tidak disukai sehingga ia pulang dari ibadat hajinya". Terdapat juga perkataan Assalafussoleh berkenaan dengan membaca Surah Al-Quraisy iaitu maksudnya : " Sesiapa yang hendak bermusafir dan ia merasai takut kepada seteru atau binatang buas, maka bacalah Surah Al-Quraisy. sesungguhnya ia mengamankan dari sebarang keburukan. Kemudian berdoa memohon kebaikan dunia
dan akhirat. Pertolongan dan taufik di dalam perjalanannya".

Mengucap Selamat Tinggal
Sunat mengucap selamat tinggal kepada keluarga, jiran dan kawan-kawan kerana telah sabit bahawa Rasulullah S.A.W apabila hendak musafir, baginda pergi menemui sahabatnya dan memberi salam
kepada mereka dan apabila pulang mereka ( sahabat-sahabat ) pula datang menemuinya dengan
mengucapkan salam kepada baginda. Orang hendak musafir mendatangi kerana ia yang hendak
berpisah dan orang yang pulang didatangi untuk diucap tahniah dan selamat pulang. Yang hendak
bermusafir dan yang mengucapkan selamat berangkat masing-masing saling berdoa di antara mereka.

Tidak Berlebih-Lebihan Di Dalam Sebarang Keadaan
Menjauhi kekenyangan yang berlebih-lebihan dan berhias-hiasan, tiada mempelbagaikan makan minum, berurusan dengan lemah-lembut sekalipun dengan khadam dan orang suruhan. Tiada bersikap kasar
lebih-lebih lagi terhadap peminta bantuan sedekah dan seumpamanya. Menjauhi perkelahian, pertengkaran, dan berpusu-pusu dengan manusia yang ramai di mana jua. Memelihara dari percakapan yang kotor,
maki-hamun, mengumpat serta mengata. Sentiasa mengingati sabda Rasulullah S.A.W. Maksudnya :
" Tiada mengeji orang yang berjalan tanpa bekalan bahkan mereka bersimpati dengannya dan
membantunya sekadar yang boleh atau menolaknya dengan baik dan berdoa untuknya "

Berdoa Di Dalam Perjalanan
Sunat membanyakkan berdoa sepanjang masa perjalanannya untuk dirinya, dua ibubapanya, para
kaum kerabat dan sekalian orang muslimin. Rasulullah S.A.W bersabda maksudnya : " Tiga permohonan
yang diterima oleh Allah iaitu doa orang yang dizalimi, doa orang musafir dan doa dua ibubapa terhadap anaknya".

Sentiasa Di Dalam Kebersihan
Berkekalan di dalam thaharah atau pun bersuci dan sentiasa memelihara sembahyang dan orang yang bermusafir juga diharuskan mengqasar atau menjamakkan sembahyangnya jika mencukupi syarat-syaratnya.

Mempelajari Kafiat Mengerjakan Haji
Akhirnya apabila seseorang itu berazam menunaikan fardhu Haji, hendaklah ia mempelajari
khafiatnya iaitu segala rukun-rukun, syarat-syarat, wajib-wajib dan yang haram di dalam ihram dan
yang merosakkan. Ini adalah fardhu ain. Tidak sah ibadat mereka yang tiada mengetahuinya. Sunat
dibawa bersama kitab yang menerangkan amalan haji dan selalu membacanya kerana dibimbangi berlaku kesilapan atau ketinggalan syarat atau rukun atau umpamanya yang boleh merosakkan ibadat haji dan umrahnya. Ada orang yang terikut-ikut di dalam mengerjakan ibadah haji ini dengan orang-orang yang disangkakan mengerti dalam perkara ibadat haji itu seperti sebahagian penduduk-penduduk Makkah,
padahal mereka juga tiada mengerti maka ia jadi tertipu dan akibatnya hajinya tidak diterima.


No comments:

Post a Comment